Upute za izradu završnog rada

Dragi učenici! Izrađene su nove upute za izradu završnog rada pa vas molimo da ih preuzmete ovdje. Isto tako, izrađen je i predložak za novu naslovnu stranicu čime vam je značajno olakšan posao. Želimo vam puno uspjeha pri izradi završnog rada!

guma Naveliko nam je već stigla jesen, a time i lošiji vremenski uvjeti. Još od 1. studenog vrijedi odredba o cjelodnevno uključenim kratkim ili dnevnim svjetlima na vozilima, a od 15. studenog tome će se pridružiti i odredba o zimskoj opremi na vozilima. Potonji datum često možemo čuti na radiju ili pročitati u novinama, no je li tomu zaista tako?

 Što se te zimske opreme tiče, vrlo se često u medijima mogu pronaći različiti podaci i još različitija tumačenja.

Prema članku 193., stavak 1., Zakona o sigurnosti prometa na cestama (NN 42/20) zimski uvjeti na cesti su takvi uvjeti kada je kolnik prekriven snijegom ili kada je na kolniku poledica. 

Stavak 2. glasi:„ Za vrijeme zimskih uvjeta na cestama zabranjuje se promet motornim vozilima koja nemaju propisanu zimsku opremu i teretnim automobilima s priključnim vozilom. Vozač motornog vozila dužan je, prije uključivanja u promet, očistiti zaleđena vjetrobranska stakla i snijeg, led ili vodu na vozilu.“

U narednim stavcima ili člancima nema niti jednog slova koje bi pojasnilo što je to propisana zimska oprema. Zbog čega objašnjenje propisane zimske opreme nije u sklopu članka u kojem se spominje, npr. stavak 3. Propisana zimska oprema je…..? Ali jedno je jasno, zimski uvjeti nastaju onda kada je kolnik prekriven snijegom ili kada je na kolniku poledica, bez obzira na datum.

Da bi prosječan vozač mogao doći do informacije o propisanoj zimskoj opremi mora je potražiti u Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama.

Prema članku 104. Pravilnika o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama (NN 85/2016) pod zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona, podrazumijeva se:

  • četiri zimska pneumatika (M+S)
  • četiri ljetna pneumatika s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg koji se postavljaju na pogonske kotače.

Koliko je prosječnih vozača upoznato s ovim pravilnikom?

Prema ovome možemo vidjeti da je zakonodavac omogućio i opciju koja ne traži materijalna ulaganja kao što su zasebni komplet zimskih guma. S jedne strane možemo pomisliti da je to jako lijepo od njih, ali ako stvari gledamo kroz sigurnost na cestama moramo priznati da to baš i nije previše dobra opcija.

Naime, zimske gume imaju prilagođenu geometriju gazne plohe s uzdužnim, poprečnim i kosim, lamelarnim utorima, od mekšeg su materijala, s velikim udjelom dobro prianjajuće, ljepljive silike. Time osiguravaju dobru drenažu vode i snijega između kolnika i gazne plohe te znatno bolje prianjaju, smanjuju rizik proklizavanja i gubitka kontrole na skliskoj cesti.

Sa zimskim gumama zaustavni put je i upola kraći nego s ljetnima, a to često čini razliku između sreće i nesreće. Samo popravak branika nakon oštećenja može biti skuplji od seta zimskih guma, a teže je ishode bolje i ne spominjati. guma1

U ovom Pravilniku pod člankom 74 stoji: „Zimski pneumatik je pneumatik čiji je profil, sastav i struktura gazećeg sloja konstruirana tako da po blatu, zimskim i snježnim uvjetima postiže bolje rezultate od ostalih cestovnih pneumatika.“

Zbog čega onda zakonodavac ne proglasi zimske gume obveznom zimskom opremom?

Isto tako ne spominje se baš često da obveza zimske opreme od 15.studenog ne obuhvaća cijelu cestovnu mrežu Republike Hrvatske, nego samo njene tzv. „zimske dionice“.

Zimske dionice određene su Odlukom o obveznoj uporabi zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Republici Hrvatskoj (121/2020). Ovom Odlukom određuje se obvezna uporaba zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Republici Hrvatskoj i to u razdoblju od 15. studenog tekuće godine do 15. travnja iduće godine. Obvezna uporaba zimske opreme odnosi se na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila oružanih snaga Republike Hrvatske.

Zanimljiv je članak 4. ove odluke koji glasi: „Pod zimskom opremom autobusa podrazumijevaju se lanci na pogonskim kotačima ili zimske gume (M+S) postavljene na pogonske kotače, a autobusi i teretna vozila koja zbog tehničkih razloga ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske gume (M+S) na pogonskim kotačima.“

Budući da ova odluka vrijedi samo za zimske dionice neovisno o zimskim uvjetima može se zaključiti da je sasvim u redu, ne samo u redu nego i zakonski obvezujuće, ukoliko nemate zimske gume, voziti autobus s postavljenim lancima iako na kolniku nema snijega ili poledice. guma2

Ukoliko se nećemo kretati po tim dionicama zimski uvjeti koji traže zimsku opremu nastupaju tek kada se na kolniku nalazi poledica ili snijeg.

To ne znači da mi ovdje propagiramo vožnju bez zimske opreme, upravo suprotno: smatramo da bi zimsku opremu trebalo staviti i ranije.

Naime, jedna od osnovnih prednosti zimskih guma je njihovo bolje prianjanje, tj. trenje između ceste i guma na niskim temperaturama. Proizvođači guma navode da se zimske gume ponašaju bolje od ljetnih na temperaturama ispod 7 0C. Ne -7, nego +7. Tako da bi razborita odluka bila da se na vozilo montiraju zimske gume kada prosječna dnevna temperatura padne ispod +7 0C. guma3

Druga je priča velik broj vozača koji cijelu godinu voze na zimskim gumama, što je također opasno i nerazborito, ali o tome nekom drugom prilikom.

Najbolja i najsigurnija varijanta bi bila kada bismo mogli imati dva seta kotača (gume s naplatcima tj. „felgama“). Na taj način gume se ne oštećuje stalnim skidanjem i stavljanjem na naplatke pri svakoj promjeni (jer se one kod suvremenih guma lijepe za naplatak).

Često možemo vidjeti na vozilima da ljudi štede tako da kupe samo dvije zimske gume. To nije dobro iz dva razloga:

  • to ne čini zimsku opremu prema zakonskim odredbama,
  • zbog različitog prianjanja na prednjoj i stražnjoj osovini postoji veća opasnost da će prilikom vožnje doći do zanošenja vozila. 

Znam da će puno ljudi na ovo reagirati navodeći da je to skupo, da su naša primanja mala i slično. To je sve istina, ali moramo biti svjesni da posjedovanje i korištenje automobila košta. A u te troškove idu i troškovi guma koje mnogi naši sugrađani, nažalost, zanemaruju.

Autor: Goran Čizmadija, Ivana Pothorski, Dražen Miser

ISE projekt

 

MZO 

mzo

ASOO 

ASOO2 

Portal za učenje Nikola Tesla

CARNet

e-skole-b

Postani student

postani student

ncvvo1  

Portal za škole

Portal za skole

Časopis

  

 čas-5

naslovnica bit 2021-4

 naslovnica2020-Bit.jpg 

naslovnica2.jpg

 

Joomla templates by Joomlashine